Vragen over terugbetalingen of verzekeringen? Een nieuwe dienst geeft antwoord op alle vragen van patiënten

Het komt vaak voor dat de patiënt niet weet welke verzekeringen hij heeft, wat het franchisebedrag is, of hij recht heeft op een eenpersoonskamer of niet, en ga zo maar door. Een nieuwe dienst zoekt het allemaal uit, een dienst waarvan de artsen vragen om het bestaan ervan kenbaar te maken bij patiënten.  

Elke ziekenhuisingreep brengt kosten met zich mee. Maar wat zijn de totale kosten en hoeveel krijgt de patiënt terugbetaald? Waarvoor is hij verzekerd? Worden alle interventies terugbetaald? Wie betaalt wat, wat zijn supplementen en wat moet ik doen?  82% van de Belgen weet niet wat zijn verzekering precies inhoudt.

Daarom werd in april 2019 in het Delta Ziekenhuis een gepersonaliseerde administratieve eenheid opgericht om tekst en uitleg te geven aan elke patiënt die daar nood aan heeft. Het idee is om zo’n dienst in de toekomst op elke Chirec-site te implementeren.

Hoe werkt het?
De arts die zijn patiënt in het ziekenhuis moet laten opnemen, wordt verzocht hem te informeren over het bestaan van de dienst. De dokter  kan zich dus concentreren op puur medische feiten zonder te worden belast met administratieve formaliteiten. De patiënt komt vervolgens in contact met de dienst om zijn situatie te analyseren en zijn verblijf in het ziekenhuis op een duidelijke en serene manier te plannen. De hulp is volledig gepersonaliseerd.

Het gebeurt vaak dat de patiënt niet meer weet welke verzekering hij heeft, wat het bedrag van zijn eigen risico is, of hij al dan niet recht heeft op een eenpersoonskamer, enz. De dienst zoekt het uit en neemt contact op met de verzekeraars en ziekenfondsen zodat de patiënt alles weet wat hij moet weten. Als aan het einde van het onderhoud niet alle informatie kon worden ingezameld, volgt een follow-up per e-mail.

Een afspraak maken is niet nodig. De dienst is gratis voor alle patiënten. Financiële transparantie gegarandeerd.

> Terug naar de nieuwsbrief