Zorgpersoneel van het CHIREC steeds beter opgeleid dankzij opleidingsruimte

Dankzij de financiële steun van de Stichting CHIRAN, de stichting die de opleiding van de zorgverleners van het CHIREC aanmoedigt, zal er binnenkort een nieuwe opleidingsruimte beschikbaar zijn voor de zorgteams van alle sites van het CHIREC in het Delta-ziekenhuis. Wij spraken met Isabelle Cambier, directeur van de verpleegafdeling van het CHIREC en voorzitter van de Stichting CHIRAN.

“Het idee was om een ruimte ter beschikking te hebben op de Delta-site waar het zorgpersoneel kan oefenen met procedures en technische handelingen, en dat allemaal op een speelse manier in het kader van onze ‘Foutenkamer'”, vertelt Isabelle Cambier.

Uitstekende resultaten dankzij een kamer vol fouten
In dit project staat de ‘Foutenkamer’ centraal, een realistische en educatieve ervaring die we hebben ontwikkeld in samenwerking met de dienst Kwaliteit. In deze kamer kunnen zorgverleners in alle veiligheid gesimuleerde risicosituaties herkennen en corrigeren.

“We hebben een kamer met schermen waar je de acteurs van een andere kamer kunt zien. De kwaliteitsmedewerkers zetten de pop vervolgens in verschillende foute situaties (infuus verkeerd gelabeld, patiënt niet goed gepositioneerd met risico op doorligwonden enz.). Deze kamer is dus net een echte patiëntenkamer, met een pop en een patiëntendossier. In eerste instantie moet het personeel de acht fouten vinden en ze corrigeren. Daarna volgen spelletjes zoals in escaperooms. We hebben met de Foutenkamer al uitstekende resultaten bereikt”, legt de directeur van de verpleegafdeling uit.

Een gloednieuwe opleidingsruimte
De opleidingsruimte is verdeeld in twee delen: een gedeelte voor de waarnemers en een gedeelte met een kamer waarin een pop aan een infuus ligt, wordt gemonitord en reageert naargelang de verschillende pathologieën. De bedoeling is dat we onze zorg verbeteren door het personeel te laten reageren op scenario’s gebaseerd op levensechte situaties. De opleidingsruimte wordt ook gebruikt om een specifieke zorgprocedure te verbeteren, zoals een blaaskatheterisatie bij mannen.

 “We gaan een team oprichten van artsen en verpleegkundigen die opleidingen geven, samen met de medische verantwoordelijken en verpleegkundigen van de acute diensten (spoedeisende hulp en intensive care). Zo kunnen zij hun personeel opleiden met een dynamische pop. Daarna gaan we verder met de verpleegkundigen van de diensten en bekijken we hoe zij met bepaalde situaties omgaan voor de hulpdiensten aankomen”, vertelt Isabelle Cambier. “En dat is nog niet alles: ook de diensten hygiëne en de apotheek kunnen er gebruik van maken.”

“In het begin weten de personeelsleden niet goed wat ze in deze opleidingsruimte komen doen, maar daarna komen ze snel in het spel. Het ludieke aspect is een leuke stimulans om het personeel te motiveren om deel te nemen aan de permanente vorming”, zo besluit de voorzitter van de Stichting CHIRAN.

> Meer weten over de Stichtingen van het CHIREC?