Sinds september vorig jaar biedt het CHIREC zijn patiënten de mogelijkheid om hun zorgfacturen via e-mail te ontvangen. Deze mogelijkheid werd samen met leverancier POM opgezet om de communicatie te vergemakkelijken en de administratieve verwerking te versnellen. Hiervoor is uiteraard vooraf de toestemming van de patiënt nodig.
Die toestemming kan op verschillende manieren worden verkregen:
- Via e-mail: elke maand wordt een e-mail gestuurd naar de patiënten die mogelijk de volgende maand een factuur zullen ontvangen. Daarin wordt hen voorgesteld om hun factuur elektronisch te ontvangen.
- Bij het betalen van een papieren factuur: wanneer een patiënt zijn factuur betaalt met behulp van de QR-code op de factuur, krijgt hij automatisch het voorstel om zijn facturen voortaan via e-mail te ontvangen.
- Op initiatief van de patiënt: patiënten kunnen op elk moment vragen om hun facturen elektronisch te versturen door een e-mail te sturen naar facture@chirec.be.
Die mogelijkheid wordt bovendien vermeld in de folder die bij opname wordt overhandigd, alsook op de informatieschermen in onze wachtruimtes.
Tot nu toe heeft 23% van de patiënten die per e-mail werden benaderd ermee ingestemd om hun facturen elektronisch te ontvangen.
Dankzij dit project loopt het verzenden van facturen sneller, betrouwbaarder en transparanter. Het helpt ook om de betalingsachterstanden terug te dringen. Die zijn immers vaak te wijten aan problemen met de postbezorging.