Slaperig rijden: CHIREC wil anticiperen!

“Wanneer u vanaf 1 januari 2016 als arts nalaat om uw patiënt bij wie u slaapapneu-syndroom (SAS) vermoedt,  te informeren dat hij niet geschikt is om te rijden in afwachting van een adequate therapeutische behandeling, dan kan hij (of zijn familie) klacht tegen u indienen, en zelfs tegen de Belgische staat, wanneer hij een verkeersongeval veroorzaakt,”
Overigens moet een medisch advies worden verkregen van een erkende arts voor de afgifte of verlenging van een rijbewijs voor elke bestuurder bij wie er een vermoeden van matig of ernstig obstructief slaapapneu-syndroom (SAS) bestaat. De arts kan zijn patiënt aanmanen om niet te rijden totdat de diagnose wordt bevestigd.
Dit zijn belangrijke veranderingen, zowel in het leven van burgers en artsen. Maar momenteel beweegt er niets, zegt dr. Wulleman. “België is nochtans goed onderlegd in screening en behandeling van SAS. Er zijn vele gespecialiseerde centra voor de behandeling van slaapstoornissen. Wij hebben de expertise, de wetenschap, de technologie. Het is noodzakelijk de administratieve modaliteiten aan te passen. Helaas, het beleid beweegt niet.”
Gezien deze politieke inertie en de deadline van 1 januari 2016 die snel nadert, heeft Paul Wulleman besloten om zelf initiatief te nemen. Afgelopen juni heeft hij al aan de algemene directie van CHIREC verklaard bereid te zijn een referentiepunt te creëren in het Waalse Gewest voor de beoordeling van de slaperigheid van bestuurders van voertuigen en machines. ” Het Thorax Pathologie Centrum van Waals-Brabant (CPTBW) met zijn hoofdzetel in CHIREC-EBW beschikt over de laatste kennis en expertise over dit dossier. We hebben een belangrijke rol te spelen.”
“Dit is een dossier dat me nauw aan het hart ligt, want het heeft belangrijke maatschappelijke implicaties. Niemand wil dat morgen zijn kind wordt aangereden door een chauffeur die in slaap viel achter het stuur omdat hij lijdt aan een niet-gediagnosticeerde SAS”, zegt de pneumoloog.
En vergeet niet dat nachtelijke slaaponderzoeken, thuis of in het ziekenhuis, volledig worden vergoed door het RIZIV. Daarentegen, voor de tests die overdag worden uitgevoerd om de waakzaamheid van chauffeurs van vrachtwagens, bussen, metro’s, taxi’s, enz… te beoordelen, en die geïntensiveerd worden vanaf volgend jaar, voor deze tests wordt nog steeds geen terugbetaling verwacht. “Dit zal een hele klus zijn. Maar de Belgische Staat heeft geen keuze, omdat het Europa is die dit bepaalt”, aldus Paul Wulleman.
“Ademhalingsproblemen verantwoordelijk voor slaperigheid verstoren het rijden. Men moet deze detecteren, met name omdat zij een belangrijke factor zijn bij ongevallen. Een hoog percentage dodelijke ongevallen (30%) is gerelateerd aan slaperig rijden. Deze Europese richtlijn moet ons aanmoedigen om ons nog meer bewust te zijn van dit probleem te zijn en om proactief op te treden. Het is absoluut noodzakelijk dat de gehele medische beroepsgroep wordt gemobiliseerd. Elke arts geconfronteerd met een patiënt verdacht van SAS moet kunnen zeggen: ‘Stop, u kan niet meer rijden vooraleer een behandeling wordt opgestart’ “, benadrukt dr. Wulleman.
Het Thorax Pathologie Centrum van Waals-Brabant (CPTBW) – met zijn hoofdzetel in CHIREC-EBW – heeft een slaap-eenheid waar drie artsen werken die gespecialiseerd zijn in de behandeling van slaapstoornissen, alsook neurologen, neuropsychologen, en gedragspsychologen.

Dokter Paul WULLEMAN
Interne Geneeskunde – Longziekten – Slaapstoornissen – Revalidatie

* http://eur-lex.europa.eu/legal-content/NL/TXT/PDF/?uri=CELEX:32014L0085&from=NL