Het CHIREC verbetert haar elektronische communicatie naar de huisartsen

Medische informatica heeft een grote vlucht genomen in het Chirec sinds 2007.

Het doel is om alle gegevens te verzamelen en via de site van het CHIREC beschikbaar te stellen aan de betrokken actoren in de gezondheidszorg (verpleegkundigen, artsen, paramedici, …).

Dit delen van informatie is een garantie voor kwaliteit in de patiëntenzorg en markeert een echte verandering. Voorheen, wanneer de informatie op papier stond, was dit veel minder makkelijk deelbaar, aangezien het opgeslagen lag in het archief van elke vestiging. Met dit oude systeem werd de mobiliteit van patiënten over de verschillende afdelingen van het Chirec dus bemoeilijkt.

Vandaag garandeert real-time informatieverkeer de kwaliteit van de medische zorg en een grotere toegankelijkheid voor de patiënt.

Concrete actuele voorbeelden van de informatiestroom:
Correspondentie tussen artsen van het Chirec loopt via interne mails, wat toelaat om behandelingen die aan een patiënt zijn toegewezen direct beschikbaar te maken voor andere verantwoordelijke artsen, ongeacht de plaats waar de patiënt zich bevindt.

Medische bijzonderheden van de patiënt worden ingevoerd in zijn geïnstitutionaliseerd medisch dossier.

De medische dossiers en verplegingsdossiers zijn webapplicaties, zodat artsen gemakkelijk verbinding kunt maken en toegang hebben waar ze ook zijn (vanuit een afdeling of vanuit hun privé-praktijk bijvoorbeeld).

In het Chirec zijn er veel artsen die ook vaak buiten de instelling werken. Ons systeem maakt een snelle en volledige integratie mogelijk van de gegevens van een patiënt in het informatiesysteem.

Dit systeem omvat natuurlijk alle medische beeldvorming. Alle medische beelden die betrekking hebben op een patiënt kunnen worden gezien door een andere arts van de instelling die de patiënt behandelt, waar hij ook is. De informatisering van medische beeldvorming vermijdt overbodige testen, bijvoorbeeld wanneer de patiënt beslist om een ​​second opinion te vragen aan een andere arts van het Chirec. Door het delen van beeldvorming, is het onnodig om twee keer hetzelfde onderzoek (radio, enz ….) uit te voeren.

 

Betreffende de elektronische communicatie naar de huisartsen
In tegenstelling tot wat de huisartsen als indruk kunnen hebben, was het Chirec een pionier op dit gebied. De Chirec was een van de meest geavanceerde ziekenhuizen op dit vlak, maar het uitzendingskanaal om informatie en klinische notities aan de huisartsen te versturen, was niet geschikt voor de meer uitgebreide vorm van klinische aantekeningen van het Chirec (die logo’s, kleuren, accenten, stukken bijgevoegd als pdf, enz. bevatten). De artsen ontvingen dus geen duidelijke informatie en het Chirec ging door voor een “slechte leerling” in vergelijking met andere ziekenhuizen.

De nodige afspraken zijn nu gemaakt, zodat het systeem de klinische aantekeningen die door het Chirec aan huisartsen worden verstuurd, kan ondersteunen. En laatstgenoemden zullen nu het verschil beginnen merken.